آشنايي با دين زرتشت و جمعیت و آیینها و وضعیت زرتشتیان قبل و بعد از اسلام

مطالب دیگر:
📜بررسی شخصیت انوشیروان از باستان تا دوره اسلامی📜تحقیق در مورد انقلاب📜مقاله سیستم های تلویزیون📜جایگاه و ضوابط قانونی مربوط به حفظ میراث فرهنگی در ایران با نگاهی بر تمهیدات جهانی📜پروژه طراحی منبع تغذیه AC-DC📜دانلود کتاب اجزا محدود با کمک آباکوس و متلب📜مقاله تصویربرداری دیجیتال📜صد نکته در باره پایان نامه نویسی📜نمونه سوال استاتیک سنجش و دانش📜تست ریاضی عمومی 2📜دانلود تست دینامیک ماشین📜کتاب مرجع طراحی مخازن تحت فشار📜نمونه سوال ترمودینامیک پیشرفته پیام نور📜60 اختراع در شکل دهی فلزات📜تحقیق در مورد شبکه بلوری مواد📜تحقیق در مورد کامپوزیت ها📜طراحی کامل بدنه خودروی کامارو با سالیدورک📜تحقیق کامل در مورد ایرفویل📜دانلود کتاب تحلیل و آنالیز عددی ریچارد بردن📜تحقیق کامل در موردطیف سنجی اتمی📜کتاب ریاضیات مهندسی پیشرفته اونیل📜هندبوک تهویه و تبرید📜هندبوک کامل فلزات📜راهنمای استفاده از کد ASME📜اساس کار انتقال حرکت اتوماتیک
آشنايي با دين زرتشت و جمعیت و آیینها و وضعیت زرتشتیان قبل و بعد از اسلام|30010319|nablink
باری دیگر یکی دیگر از فایل ها با عنوان آشنايي با دين زرتشت و جمعیت و آیینها و وضعیت زرتشتیان قبل و بعد از اسلام آماده دریافت می باشد برای دانلود به ادامه پست مراجعه نمایید.

فهرست:



زرتشت، مزدیسنا



وضعیت زرتشتیان در دوران پیش و پس از اسلام



جمعیت زرتشتیان



آيينهاي زرتشتيان





زرتشت، مزدیسنا





آتشکده یزد



مزدیسنا نامِ دینِ پیامبرِ ایرانی، زرتشت اسپنتمان است. مزدَیَسنا صفت است و بمعنای پرستندهٔ مزدا است. مزدا هم همان خدای یگانه‌است. مزدَیَسنا ضدِ دیویَسنا است. دیویَسنا هم بمعنی پرستندهٔ دیو یا دَئِوُ می‌باشد و ضدِ آن واژهٔ وی دَئِوُ یا ضدِ دیو است. مزدَیَسنا پیرامونِ ۱۲۰۰ (پیش از میلاد) تا ۱۴۰۰ (پیش از میلاد) از سوی پیامبر ایرانی، زرتشت اسپنتمان، پایه‌گذاری شد.



زرتشت به ویرایش و بازبینی کیش چندخداباور آریائیان پرداخت و بتدریج برای خود پیروانی یافت که پس از وی به مزدیسنان یا زرتشتیان شُهره شدند. در ادبیاتِ مزدیسنا نیز مزدیسن با گویشِ پهلوی، معادلِ دین آورده به زرتشت، راستی پرست و با صفتِ زرتشتی آمده‌است.[۱]. همچنین به مزدیسنان بهدین نیز می‌گویند.



عناصرِ مزدَیَسنا یکتاپرستانه‌اند و از یکتاپرستی سرچشمه می‌گیرند. البته در برخی منابع از ایشان به نامِ دوگانه پرست هم یاد شده که بیشتر در اثر اشتباهی است که در شناختِ درستِ مزدیسنا و بر اساسِ برداشت‌هایی از دو کتابِ دینکرد و بندهشن انجام شده[۲] و مزدیسنان با زروانیان یکی پنداشته شده‌اند زیرا اعتقاد به دوگانگیِ آفرینشی در میان زروانیان نیرومند است[۳] نه مزدیسنان. کتاب مقدس زرتشتیان اوستا است. از بخش‌های گوناگون اوستا بخشی به نام گاهان (سرودها) سخنانِ شخص زرتشت بوده‌است.



خدای نیک‌سرشت در کیش زرتشتی، اهورامزدا نام دارد که بمعنی سرور دانا است و پرستیده می‌شود. برای اهورا مزدا در هرمزد یشت، در حدود شصت صفتِ نیک آورده شده و تقریبا همهٔ چیزهای خوب به وی منتسب شده‌است. بر اساسِ گاتها، اهورامزدا هم آفریننده روشنایی و هم تاریکی است[۴]. بر اساسِ کتابِ بندهشن که پس از ساسانیان نوشته شده، نیروی مخالفِ اهورامزدا و زایندهٔ بدی‌ها را اهریمن (انگره مینیو) معرفی می‌کند[۵] که نص صریح گاتها است[۶]. در کیش زرتشتی، اهریمن هیچگاه توانِ ذاتی برای مقابله با قدرتِ اهورا مزدا را ندارد و رقیبی برای او نیست بلکه اهریمن همان اندیشهٔ بد است اما در باورِ زروانیان، اهریمن برادر و رقیبِ اهورا مزدا و پسر زروان[۷] و دارای هویتی جداگانه از اهورا مزدا است. زرتشتیان امروزی نیز خود را یکتاپرست می‌دانند و اهریمن را تنها نمادی تمثیلی از بدیها می‌نامند نه یک خدا.